Salavuoteus

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
juntilda
Viestit: 80
Liittynyt: 20.05.2014 13:18

Salavuoteus

Viesti Kirjoittaja juntilda » 22.05.2022 20:46

Hei!
Olen ymmärtäny että miehiä ei kovin hepposin syin (jos ollenkaan) ripitetty saati sakotettu salavuoteudesta. Olenko ymmärtänyt oikein? Jos miestä esim. sakoettiin niin mistä se on voinut johtua? Esim. onko kihloilla voinut olla osaa asiaan?

Kiitos!

olssira
Viestit: 12
Liittynyt: 12.01.2016 20:28

Re: Salavuoteus

Viesti Kirjoittaja olssira » 22.05.2022 22:43

Syynä on biologia; naiset yleensä tulivat raskaaksi. Se paljasti takuuvarmasti naimattoman naisen harrastaneen salavuoteutta.
Mieapuolisen kumppanin voi tietenkin nimetä, mutta jos mies ilmoitti, ettei ole ollut missään tekemisissä kyseisen naisihmisen kanssa,
kirkkoherra ei ainakaan pystynyt väitettä todistamaan. Nainen saattoi toki lähteä käräjille vaatimaan lapsenruokkoa, mutta sielläkään isyys ei välttämättä selvinnyt.
terv. O

olssira
Viestit: 12
Liittynyt: 12.01.2016 20:28

Re: Salavuoteus

Viesti Kirjoittaja olssira » 23.05.2022 00:51

Vähän jatkoa; jos olen oikein ymmärtänyt, kihlaus oli pelastus salavuoteusripityksestä ja -sakoista. Lapsihan oli siitetty lähes avioliitossa, eli aviolupaus oli jo annettu. Tosin minä en ole sukututkija, enimmäkseen Helsingin ja Hgin pitäjän 1800-luvun loppupuolen kirkonkirjoja selannut. Eräänkin syntyneen lapsen vanhemmat, kirjanpainaja A.A. ja kihlattu morsiamensa B.B., joilla ei ole mainintaa salavuoteusripityksestä, vaikkeivat he loppujen lopuksi kuitenkaan menneet keskenään naimisiin.
O

Vastaa Viestiin