Apua tulkinnassa Björkbom,Nyfors, Ylöjärven syntyneet 1870

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
pertti

Apua tulkinnassa Björkbom,Nyfors, Ylöjärven syntyneet 1870

Viesti Kirjoittaja pertti » 02.02.2010 10:19

Olen vasta aloittanut tämän sukuni tutkimisen,ja nuo kirkonkirjojen lukeminen on vielä todella vaikeeta,joten voisiko joku ystävällinen taitavampi auttaa tämän tekstin tulkinnassa.
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/j ... 34&pnum=21
Kaipaisin selvyyttä tekstistä Kustaa (Gustaf)Kallenpoika Björkbomista,syntynyt Ylöjärvellä 27.6.1870,ja siitä mitä nuo numerot tuossa syntymäajan perässä tarkoittaa.
Ja vielä lisäksi kaikki tieto ko.henkilöstä kiinnostaa,jos sattuisi joku tietämään! Ja jos vielä olisi tietoa hänen vaimostaan Ida Maria o.s. Nyfors s.11.4.1870 syntynyt Perhossa,
heidät on vihitty 29.3.1891
Kiitos jo etukäteen!

Maija

Re: Apua tulkinnassa Björkbom,Nyfors, Ylöjärven syntyneet 1870

Viesti Kirjoittaja Maija » 02.02.2010 11:56

Numeroita sisältävistä sarakkeista löytyy selitykset ainakin kirjan alusta:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/j ... 434&pnum=1
Syntymäpäivä (Födelsedag)
Kastepäivä (Döpelsedag)
Äidin ikä (Moderns ålder) - Kannattaa suhtautua epäluuloisesti, sillä nämä vaikuttavat joillakin paikkakunnilla joskus arvauksilta.
Rippikirjan sivu (Pagina i kyrkbok) - Tämä on arvokas tieto, koska sen avulla pääset suoraan kyseisen ajankohdan rippikirjan sivulle, missä on tietoja kastetun lapsen perheestä. Kurkistin. Tässäkin tapauksessa löydät monta sukulaista kertaheitolla.

Teksti: Gustaf. Föräldrar: Skomakaresonen Karl Ulrik Björkbom från Lielaks och dess hustru Anna Maria Henriksdotter. Faddrar: Lielaks torparen Viktor Mäkelä med hustru Anna Stina Eliasdotter, Skomakaresonen Aug. Björkbom samt ---dottren Ester Esaiadotter, döpt af A Sadenius

Maija

Viesti Kirjoittaja Maija » 02.02.2010 12:38

Yritin vielä katsoa, miten Ida Maria Nyforsin selvittelyssä pääsisi alkuun. Digiarkistossahan ei ole toistaiseksi Perhon kirkonkirjoja tuolta ajalta. Hiskin Perhossa on sopiva syntymätieto:
http://hiski.genealogia.fi/hiski?fi+t5703692
Sukunimeä siinä ei ole, mutta syntymäpäivä täsmää. Lyhenteet vanhempien nimien edessä ovat minulle tuntemattomia. Jos isä olisi Zgn. väittäisin häntä mustalaiseksi, mutta kun se on Zng., herää epäilys tulkintavirheestä eli ehkä pitäisi olla Drg (renki)??? Opetus: Hiskitiedot tarkistetaan aina alkuperäislähteistä!

pertti

Viesti Kirjoittaja pertti » 02.02.2010 21:01

Kiitos oikein kovasti avusta,juuri tuollaista kädestäpitäen apua olen kaivannut. Jos tulee lisää tietoa ,niin olen todella kiitollinen kaikesta avusta!
Noissa on jo tutkittavaa vähäksi aikaa,ja vielä kun saa syötettyä tiedot SukuJuttuun. Hankin tuollaisen ohjelman,mutta en ole vielä syöttänyt siihen mitään.

Vastaa Viestiin