Haminassa 1880 olleet aliupseerit Dombroffski ja Wahlman

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
daleauku
Viestit: 15
Liittynyt: 12.05.2012 11:41

Haminassa 1880 olleet aliupseerit Dombroffski ja Wahlman

Viesti Kirjoittaja daleauku » 12.02.2016 21:40

Isoisäni kaksi tätiä ovat avioituneet Haminassa 1880-luvulla. Rippikirjasta olen löytänyt alla olevat tekstit:
Haminan rippikirja 1876 - 1885, sivu 81:
"Underofficeren af Ev. lutheriska tro(sbek/ännelse)) Wilhelm Wahlmans hustru Maria Sofia Wahlman f. Nyberg, 3.1.1862
Vigde 14/9 1880, se pag 135 år 1880, till Viborg 1882, betyg nr 22, f. i Strömfors"
sekä
"Underofficeren af Rom.Kath. trosbek. Petter Dombroffskis hustru Serafina Dombroffski f. Nyberg, 28/8 1847".

Myös vihittyjen luetteloista heidät löydän, samoin lasten synnyttyä syntyneistä ja lopulta poismuuttaneista.
Ongelmani on, että tiedot näyttäisivät aina koskevan vain vaimoja ja lapsia, mutta miesten tietoja (syntymäaikaa, -paikkaa tai silloista kotikuntaa) ei ole annettu. Miehet eivät myöskään muuta perheidensä mukana Viipuriin.
Jäävätkö he siis Haminaan, ja onko olemassa jokin rekisteri aliupseeristosta? Kadetithan on tarkkaan kirjattu.
Olen ajatellut miesten ehkä olleen viipurilaisia, koska perheet muuttavat sinne, mutta mitään vahvistusta en olettamukselleni ole saanut. Perheetkin katoavat Viipurissa, koska kirjoja on tuhoutunut, joten olen ihan umpikujassa.
Onko jollakulla tietoa ja apua jaettavana? Olisin oikein kiitollinen.

EevaH
Viestit: 724
Liittynyt: 23.05.2007 23:35
Paikkakunta: Mikkeli/Helsinki

Re: Haminassa 1880 olleet aliupseerit Dombroffski ja Wahlman

Viesti Kirjoittaja EevaH » 14.02.2016 00:59

En tunne tapausta, mutta voisin kuvitella, etteivät miehet ehkä kuuluneet Haminan seurakuntaan, eikä siksi heistä ole kirjanpitoa seurakunnan kirkonkirjoissa. Eivät liioin voineet muuttaa sieltä pois, jollei heitä koskaan oltu sinne kirjattukaan. Löytyvätkö henkikirjoista - hehän lienevät asuneet vakituisesti Haminassa? Hankala tuo Viipurin kirjojen tilanne, monella tapaa.

Vastaa Viestiin