Virkatodistus sukututkimusta varten

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
Katjus

Virkatodistus sukututkimusta varten

Viesti Kirjoittaja Katjus » 12.09.2015 15:26

Ootteko saaneet seurakunnilta tai keskusrekisteristä tulleissa virkatodistuksissa väärää tai vähintään outoa tietoa? Esim mä sain eilen tämmösen virkatodistuksen postissa ja jotain outoa siinä on tai sitten en vaan viikon väsymyksen kunniaks tajua sen logiikkaa (mahdollista sekin :roll: )

Tää jäljittämäni Maria on syntyny Heinolassa ja muuttanu sieltä Lahteen 1913.
Lahdesta on muuttanu Helsingin pitäjään keväällä 1916.
(Nämä olen selvittänyt aiemmin ja saanu niille vahvistuksen)

Tossa todistuksessa tuli tiedot, että Maria olis muuttanu Helsingin pitäjästä Heinolaan huhtikuussa 1916, mutta sit taas toukokuussa 1916 olis muuttanutkin Lahdesta sinne Helsingin pitäjään. Ei merkintää lapsista eikä kuolinpäivää.

Mä en vaan tajuu :D Ja harmittaa tietty sekin, että toi tuli perjantaina eikä pariin päivään pääse soittelemaan todistuksen tehneelle taholle.

tjugo

Re: Virkatodistus sukututkimusta varten

Viesti Kirjoittaja tjugo » 12.09.2015 15:53

Moikka,

olen saanut. Lienee aika tavallistakin. Vastikään isoisoäidistäni tilaamassani virkatodistuksessa sekä hänen isänsä että äitinsä syntymäajat ovat väärin.

Toisissa yhteyksissä, eri tapauksissa, myös syntymäpaikat ovat olleet pielessä. Joskus voi olla tulkintakysymyksiä, esim. erään esiäitini syntymäpaikaksi on merkitty sukulaiseni tilaamaan virkatodistukseen Joutsa, mutta Joutsan kirjoista hänen syntymätietoaan ei löydy, vaan Hartolasta. Nuo paikkakunnat saattavat mennä hieman ristiin (seurakunta/emäseurakunta), mutta tässä tapauksessa kyseessä lienee jollekin kirkonmiehelle tulleesta virheestä, nimittäin Joutsan kirjoissa hänen syntymäpaikkanaan useissa kohdin lukee juuri Joutsa eikä Hartola.

Katjus

Viesti Kirjoittaja Katjus » 12.09.2015 16:10

Oolrait, pitänee siis soittaa ja ihmetellä asiaa. En ainakaan aio maksaa laskua ihan noin vaan, kun ei mitään ole vielä selvinnytkään.
Oon tähän asti saanu ihan oikeita tietoja ja kai noissa oleva "tiedot todistetaan oikeiksi..." -kohta saa uskomaan kaiken olevan faktaa. Tuli epäiltyä ennemmin omaa älykkyyttä kuin tuota paperia :D

Ensin ajattelin, että olis menny väärinpäin ne mistä muuttanut ja mihin muuttanut -kohdat, mut vois tossa olla joku vuosilukukin väärin tms.

Kiitos vastauksesta. :)

-Katjus-

tjugo

Viesti Kirjoittaja tjugo » 12.09.2015 16:33

Virkatodistukset ovat vain yksiä lähteitä muiden rinnalla, niihinkin pitää suhtautua kriittisesti. Luultavasti useimmiten virkatodistuksen laatija ottaa viimeisimmät tiedot mitä löytää ja tietohan saattaa matkan varrella muuttua. Kirkonkirjoja voidaan tulkita väärin, ja toisaalta kirjoitus- ja huolimattomuusvirheitäkin voi tapahtua.

Oikeastaan niitä virheitä voi selvittää vain kirkonkirjoja tutkimalla. Niistä ne selviävät jos ovat selvitäkseen :)

Vastaa Viestiin