Mistä lähteistä selviää tilan/talon omistajuuden muutos

Keskustelua digiarkistosta ja muista netistä sekä Suomesta ja maailmalta löytyvistä arkistoista.
Petri Karlsson
Viestit: 32
Liittynyt: 01.10.2019 17:38

Mistä lähteistä selviää tilan/talon omistajuuden muutos

Viesti Kirjoittaja Petri Karlsson » 02.11.2020 14:15

Olen yrittänyt selvittää Orimattilan Mallusjoella sijainneen Kiialan talon omistuksen muutosta aikavälillä noin 1800-1830. Olen käynyt läpi SAY:n, maakirjat, henkikirjat, rippikirjat ja osin tuomiokirjoja (lainhuudot ja kiinnitykset), muutaman löytämäni perukirjan sekä 1797-1816 tehdyn isojakotoimituksen kirjaukset. En ole löytänyt vastausta kysymykseeni miksi rippikirjassa, joka alkaa 1828 on kyseisen talon kohdalla reunamerkintä "ägs af Johan Mattsson Helgala". Talon haltijat menettivät noihin aikoihin talona ja saada tietää miten se oli tapahtunut. Tilan maanluonto oli ollut jo 1778-luvulta skatte hemman eli omistajuus ja sen periytyminen piti olla selvä. Uusi omistaja ei selvitykseni mukaan kuitenkaan ollut sukua talon haltijoille.

Osaisiko joku vinkata, mihin muihin lähteisiin minun tulisi paneutua? Oliko esimerkiksi isojaon jälkeen tehtävä jokin anomus tai muu toimenpide tilan omistukseen liittyen? Mitä arkistoja minun tulisi kaivella?

Olisin kiitollinen tuesta, jolla säästäisin aikaa ja löytäisin oikean polun pään.
Petri Karlsson

Asko_A
Viestit: 30
Liittynyt: 10.12.2014 23:23

Re: Mistä lähteistä selviää tilan/talon omistajuuden muutos

Viesti Kirjoittaja Asko_A » 16.12.2020 00:22

Kysy maanmittauslaitokselta, että mitä heiltä löytyy.
https://www.maanmittauslaitos.fi/huonei ... orekisteri

timotk
Viestit: 275
Liittynyt: 22.03.2011 17:23

Re: Mistä lähteistä selviää tilan/talon omistajuuden muutos

Viesti Kirjoittaja timotk » 27.12.2020 18:09

Tutki tuomiokirjojen ilmoitusasiat omistajuuden vaihdosta edeltäviltä vuosilta.

Vastaa Viestiin