Digiarkistoon pääseminen

Keskustelua digiarkistosta ja muista netistä sekä Suomesta ja maailmalta löytyvistä arkistoista.
MimiHei
Viestit: 10
Liittynyt: 05.05.2021 05:49

Digiarkistoon pääseminen

Viesti Kirjoittaja MimiHei » 25.10.2021 17:28

Aloittelijana tarvitsen apua: Olen ollut muutaman kerran yhteydessä Kansallisarkistoon, mutta sanovat, että mikrokortteja(?) etsimällä saattaa löytyä henkilöitä, sillä eivät voi kuulema antaa sukuturkimusta varten henkilötietoja, ellei kyse mm. perunkirjoista.
Mun sukututkimus ei nimittäin etene mihinkään tällä hetkellä, koska isovanhempien vanhemmista en saa mistään tietoa, koska ovat syntyneet avioliittojen ulkopuolella.
Eli.... miten noita arkistoja saa omaan käyttöön ja mistä niitä pitäisi lähteä hakemaan?

kaunis kiitos auttajille! :)

tuulacu
Viestit: 641
Liittynyt: 07.09.2014 17:23
Paikkakunta: Porvoo

Re: Digiarkistoon pääseminen

Viesti Kirjoittaja tuulacu » 26.10.2021 08:57

Sinun kannattaisi ensin perehtyä sukututkimukseen jonkin verran ennen kuin aloitat. Hyviä kursseja on saatavilla esim. Suomen Sukututkimusseuran kautta, eri kansalaisopistoissa; jonkin verran jo on nettikurssejakin, joita voi seurata haluamaansa aikaan. Esim. https://www.youtube.com/watch?v=QFN0Bg9LWHg

Peruslähteet kerrotaan täällä http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Te ... teit%C3%A4
ja näistä kirkonkirjoista on vanhempia Digihakemistossa http://digihakemisto.appspot.com/ ja myös SSHY:n sivuilla https://www.sukuhistoria.fi/sshy/index.htm , mutta tuoreempia ja alkuperäiskuvattuja (helpompilukuisia) saa näkyviin vain, jos on jäsen tuolla SSHY:ssä. Jäsenmaksu ei ole kallis hyötyynsä nähden, kun ei tarvitse matkustaa arkistoon tutkimaan.

Tuoreimpien tietojen hankkiminen on aina vaikeinta, koska alle 100 vuotta vanhempia asiakirjoja ei juuri netissä näy tietosuojarajoitusten vuoksi. Riippuu siis etsimäsi henkilön syntymävuodesta, löytyvätkö hänen vanhempansa suoreen kastekirjasta (jos se on jo digitoitu ja siis viimeistään vuodelta 1920). Jos se on myöhemmin kuin 1920, pitää kysyä tietoja seurakunnilta, maistraatista tai katsoa/tilata perukirjoja. Tärkeintä on siis saada selville syntymäaika ja -paikka.

On tärkeää myös itse muistaa tuo tietosuoja, mm. ei julkaista tuoreempia sukutietoja netissä ilman lupaa. Toinen tärkeä asia, joka melkein jokaiselta unohtuu alussa on merkitä ylös jokaiikisen saamansa tiedon lähdepaikka, vaikka se työläältä tuntuukin.

Puuttuvien isien tietoja pystyy nykyisin selvittämään DNA-tutkimuksen kautta, jos hyvä tuuri...

Lykkyä tykö!

Tuula K

MimiHei
Viestit: 10
Liittynyt: 05.05.2021 05:49

Re: Digiarkistoon pääseminen

Viesti Kirjoittaja MimiHei » 26.10.2021 10:51

Kiitos Tuula!
Olen aloittanu vasta puolisen vuotta sitten tosiaan ja olen katsellut noita kursseja ym, jokainen tuntunu menevän vaan ohi, kun päivät töissä ja aikaa vain vapaalla :) mutta tarkoitus olisi osallistua tälläisille kurseille heti, kun sellainen vastaan tulee ja sopii omaan aikatauluun.

Muuten olenkin aika hyvin perehtynyt noihin lakijtuttuihin ja onkin ymmärrettävää, että tietoja ei noin vain jaella.

-Minna-

Avatar
Ilpo
Viestit: 285
Liittynyt: 23.09.2006 20:29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Digiarkistoon pääseminen

Viesti Kirjoittaja Ilpo » 28.10.2021 16:28

Kerronpa yhden tositapauksen. Minulla sukututkimus jumitti yhteen kirkonkirjan sivuun, jossa oli joku söherrys. Ei mitään aavistusta, mihin se viittaisi. Paitsi Gamla Boken. Mutta kun sieltäkään ei löytynyt mitään tietoa. Tutkimukseni jumittui siihen noin 20 vuodeksi! Nyt viime jouluna aloin selvitellä tämän piian juuria. Etsin lähinnä Hiskillä useiden alueiden syntyneistä. Mutta ei tullut vastausta. Sitten kysyin tämän piian vanhemmista tai yleensä tiedoista yhdessä FaceBook-ryhmässä. Se oli alueellinen Varsinais-Suomi / Satakunta. Siellä joku sanoi, että katsoppa Yläneen tiedoista rippikirjan sivulta se ja se. Ja sieltähän tietoa löytyikin!

No, prosessi eteni niin, että nyt olen kysellyt tämän piian äidin syntymätietoja. Hänellä(kin) on paljon paikasta toiseen muuttoja ja au-lapsia. Odottelen mahdollisia yllätysvastauksia.

Edellisessä tapauksessa kirkonkirjojen tiedot pitivät paikkansa enemmän kuin uskoinkaan. Niin voi olla tämän äidinkin kanssa.

MimiHei
Viestit: 10
Liittynyt: 05.05.2021 05:49

Re: Digiarkistoon pääseminen

Viesti Kirjoittaja MimiHei » 08.03.2023 00:33

Kiitti :)

-Minna-
Ilpo kirjoitti:
28.10.2021 16:28
Kerronpa yhden tositapauksen. Minulla sukututkimus jumitti yhteen kirkonkirjan sivuun, jossa oli joku söherrys. Ei mitään aavistusta, mihin se viittaisi. Paitsi Gamla Boken. Mutta kun sieltäkään ei löytynyt mitään tietoa. Tutkimukseni jumittui siihen noin 20 vuodeksi! Nyt viime jouluna aloin selvitellä tämän piian juuria. Etsin lähinnä Hiskillä useiden alueiden syntyneistä. Mutta ei tullut vastausta. Sitten kysyin tämän piian vanhemmista tai yleensä tiedoista yhdessä FaceBook-ryhmässä. Se oli alueellinen Varsinais-Suomi / Satakunta. Siellä joku sanoi, että katsoppa Yläneen tiedoista rippikirjan sivulta se ja se. Ja sieltähän tietoa löytyikin!

No, prosessi eteni niin, että nyt olen kysellyt tämän piian äidin syntymätietoja. Hänellä(kin) on paljon paikasta toiseen muuttoja ja au-lapsia. Odottelen mahdollisia yllätysvastauksia.

Edellisessä tapauksessa kirkonkirjojen tiedot pitivät paikkansa enemmän kuin uskoinkaan. Niin voi olla tämän äidinkin kanssa.

Vastaa Viestiin