Suomalainen orja

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
tibl
Viestit: 22
Liittynyt: 10.09.2015 18:51

Suomalainen orja

Viesti Kirjoittaja tibl » 24.03.2022 16:29

Olen törmännyt suomalaiseen mieheen, joka oli orja (träl). Hän oli Vanhassa Suomessa lahjoitusmaan vuokraajan, balttiansaksalaisen upseerin orjana. Jaakkiman kuolleiden luettelossa vuonna 1805 hänet mainittiin orjana.
- Oletteko tavanneet suomalaista orjaa Suomessa? (1805 Vanha Suomi ei ollut Suomea, mutta Ruotsin lait vallitsivat)
- Miten suomalainen (vapaa) mies on voinut joutua orjaksi?

tibl

kiukas
Viestit: 127
Liittynyt: 16.07.2009 09:16

Re: Suomalainen orja

Viesti Kirjoittaja kiukas » 27.03.2022 19:04

Hei
haastan tämän kuolleet merkinnän , hänelle löytyy useammastakin kohdasta merkintä , boblar, olisi myös suuren suuri ihme jos yksi ainoa olisi orja statuksella sillä muita ei Jaakkimasta tule nopealla etsinnällä vastaan, eikä tule maaorjiakaan, maaorjanpoika on tullut rippikirjoissa vastaan .

Eesavol
Viestit: 114
Liittynyt: 01.03.2011 20:35

Re: Suomalainen orja

Viesti Kirjoittaja Eesavol » 27.03.2022 19:39

En osaa vastata varsinaiseen kysymykseesi, joka kiinnostaa kovasti. Katihasta löytyi 15 luterilaista henkilöä joilla on ammattina träl ja ortodoksiseurakunnista 1800 merkintää kun käytin hakusanaa orja. Tuorein merkintä oli v. 1873 ellei sitten ole kyseessä kirjausvirhe vuosiluvussa. Olen myös kuullut termin elinorja mitä se sitten tarkoittaneekin.
https://katiha.xamk.fi/results.jsp?regi ... ig=default


tibl
Viestit: 22
Liittynyt: 10.09.2015 18:51

Re: Suomalainen orja

Viesti Kirjoittaja tibl » 04.04.2022 18:54

Mielenkiintoisia nämä Katihasta löytyneet 15 orjaa. Minun kiinnostuksen kohteena ollut orja ei edes ollut listassa. Ortodoksiseurakunnista löytyneet 1800 orjaa osoittavat, että suomalaiset/Suomessa olevat orjat eivät olleet epätavallisia.

Alkuperäisessä viestissäni oli valitettava virhe, joten kiukas-nimimerkin haasteen totean tältä osin hävinneeni. Aikaisemmin orjiksi nimettyjä henkilöitä kutsuttiin myöhemmin populeiksi, olivatko he vielä orjia vai ei, ei ole tiedossa.

Minun kiinnostukseni kohde oli Thomas Friman, jonka lapset syntyivät Jaakkimassa 2.2.1804 ja 5.6.1806 molemmissa isä Thomas oli träl (orja), Lahdenpohjan hovin arandaattorin majuri Jacob Pilar von Pilchaun orja. Majuri Pilarilla oli toinen orja (populi) Johannes Kero, jonka kuoli vuonna 1805. Kolmas orja oli Johannes Sipi (Sigfridsson), joka oli aikaisemmin merkitty lifegen (maaorja) ja sittemmin betjent kuten myös Thomas Friman ja Lahdenpohjan hovissa hän oli renkinä. Thomas ja Johannes Sipi kulkivat isäntänsä mukana Haminasta, Käkisalmen kautta Jaakkimaan, mikä osoittaisi suhteen pysyvyyttä (isäntä-orja). Thomas oli joka tapauksessa (virolainen) maaorja, joka oli perimätiedon mukaan ottanut vapautuksen yhteydessä nimen Friman, vaikka hän oli kaikissa kirjoissa merkitty maaorjaksi tai orjaksi, jopa vielä vuonna 1806. Oliko majuri Pilar hänet vapauttanut vai ei, ei ole tiedossa?

Edelleen olen hyvin kiinnostunut tietämään enemmän suomalaisista tai Suomessa eläneistä orjista, mikä oli heidän asemansa?

Vastaa Viestiin