Andreas Henricson Bergroth

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
Sorsa
Viestit: 49
Liittynyt: 03.03.2018 14:59

Andreas Henricson Bergroth

Viesti Kirjoittaja Sorsa » 01.09.2019 23:54

Hei!

Andreas syntyi 25.11.1748 ja oli Lapparlan Myllärin rusthollarina Perniössä. (Hänen vaimonsa oli Eva Erichsdr synt. 1765. Hannuntalon rusthollarin Erich Kruusin tyttärentytär.)

Andreas kuoli 7.1.1824 Perniössä kotonaan.

Kysyisin osaisiko joku ystävällisesti kertoa missä hän oli syntynyt. En löydä häntä syntyneiden kirjoista.

Terv. P.S

Avatar
JaskaS
Viestit: 2416
Liittynyt: 03.11.2006 01:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: Andreas Henricson Bergroth

Viesti Kirjoittaja JaskaS » 02.09.2019 00:59

Anders Henricsson oli vihittäessä Paarskylästä. Rippikirjoja taaksepäin seuraamalla hänet löytää torppariperheen poikana Päärisistä: https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/ ... 06&pnum=38
Tuttu sivu, sillä siellä ovat myös esivanhempani Eric Johansson ja Anna Tönnesdotter 8)
Voit vastaavasti seurata Andersin vaiheita toiseen suuntaan; minulla meni linkkien järjestys jo sekaisin.

:) Jaska

Sorsa
Viestit: 49
Liittynyt: 03.03.2018 14:59

Re: Andreas Henricson Bergroth

Viesti Kirjoittaja Sorsa » 02.09.2019 17:05

Hei!

Kiitos vastauksestasi. Tuolla sivulla olin itsekin, mutta jotenkin en pääse kunnolla taaksepäin.

Olen ymmälläni, kun häntä ei löydy tai minä en löydä Perniön eikä Särkisalon syntyneistä. Isän syntymä on selvä ja löysin hänet Perniön Arpalasta.

Ovatko nämä sinun esivanhempasi Bergrotheja?

Terv.P.S

Avatar
JaskaS
Viestit: 2416
Liittynyt: 03.11.2006 01:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: Andreas Henricson Bergroth

Viesti Kirjoittaja JaskaS » 02.09.2019 18:03

Tuona aikana kastetut on Perniössä viety kirjaan ehkä vuoden päättyessä pappi kerrallaan. Joka tapauksessa niitä on eri sarjoina samana vuonna. Andersin syntymä Päärisissä löytyy täältä kolmantena: https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/ ... 7&pnum=174

Mainitsemillani esivanhemmillla, jotka olivat jonkin aikaa Hendolan torppareina (esivanhempiesi jälkeen, tuolla sivulla eivät vielä aviossa), ei esiinny missään vaiheessa sukunimeä. Sinulla vissiin Anders otti nimen Bergroth käyttöön joskus myöhemmin.

:) Jaska

Sorsa
Viestit: 49
Liittynyt: 03.03.2018 14:59

Re: Andreas Henricson Bergroth

Viesti Kirjoittaja Sorsa » 02.09.2019 18:22

Hei!

Kiitos taas.
Aina oppii uuta - meinaan tuosta pappien merkitsemistavasta.
Nyt olen taas valmis jatkamaan taaksepäin, kun olen varma tästä Andersista.
Siitä Bergroth nimestä vielä.
Andersin kahdella pojalla oli nimenä Bergroth (jo kotoa pois lähtiessä). Jostain katsoin, että Anderskin olisi Bergroth- mutta kuollessaan hänellä ei sitä nimeä esiintynyt eikä rippikirjoissakaan. Taidan poistaa sen sukunimen vaikka pojilla se olikin.

Terv. P.S

Vastaa Viestiin