Walborg ja Erkki Matinp Pulkkinen Veteli/Lappajärvi

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
OrvokkiT
Viestit: 60
Liittynyt: 24.10.2014 17:26

Walborg ja Erkki Matinp Pulkkinen Veteli/Lappajärvi

Viesti Kirjoittaja OrvokkiT » 17.10.2016 23:40

Taas tarvisi apua... Hiski-haku löytää Lappajärven syntyneistä Walbor-nimisen tytön joka on kastettu 6.5.1694 ja syntynyt vasta kasteen jälkeen 28.5.1694?! Tuo on ehkä selitettävissä että oikea syntymäpäivä olisikin 28.4. ja papilta lipsahtanut väärä kuukausi. Vai tulkitseeko joku tämän toisin kun en saa oikein selvää? Mitä se nro 29 tarkoittaa joka on myös siinä tekstissä? http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10115152

Luultavasti sama tyttö on vihitty Erkki Matinp Pulkkisen kanssa Lappajärvellä 29.10.1721. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10115206

Walborg löytyy Vetelin kunnasta Pulkkisen talon rippikirjoista Erkki Matinpojan vaimona, mutta syntymäpäivää ei ole merkitty vaan pelkkä vuosi 1695, joka sekään ei täsmää. Tosin nro 5 näyttää siltä että sitä olisi korjattu. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8252561

Kuinka voin todistaa, että kyseessä on sama Walborg ja oikea Erkki Matinpoika vai onko edes oikea..?? Eikö tässä jää mahdollisuus, että naapurikunnissa voisi olla muitakin vaihtoehtoja, kun tuolta 1700-luvun tienoilta nuo Hiski-kirjat alkavat olla aika puutteellisia? Muuttotietojakaan en löytänyt enää noin vanhoista.

Avatar
JaskaS
Viestit: 2427
Liittynyt: 03.11.2006 01:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: Walborg ja Erkki Matinp Pulkkinen Veteli/Lappajärvi

Viesti Kirjoittaja JaskaS » 18.10.2016 01:40

Kyllä tuo sekaannus on jo alkuperäisessä, 29. päivä eli päivän vanhana Valpuri on hätäkastettu.
Mulla on hyllyssä Keisarin sukukirja (eka sellainen) vuodelta 1993. Siinä Pynttärin sukuhaaran taulussa 145 on Valpuri Sakarintytär Sääksjärvi ja Erkki Matinpoika Pulkkinen lapsineen.
Kyllä päätelmäsi siis saa kannatusta entisissä tutkimuksissakin. Eikä seudulla Sakareita paljon ole ollut ja Walborg vihitäänkin Sexjerfweltä, josta kyseinen syntymäkin löytyy. Hankalampi oiisi varmistaa vaikkapa Erkin tai Matin jälkeläisiä.
Syntymäaikatieto ei ehkä ole välittynyt Veteliin muutossa ja on kirjattu ehkä ikäkyselyyn perustuva arviovuosi...

Kirjassa on s.aika 28.5.1694, mutta nettisivuille on päätelty sen olevan 28.4.1694.
http://www.keisarinsukuseura.fi/lomakke ... Taulu%2052
Tuolta löydätkin tarkisteltavaksi pari sukupolvea taaksepäin!

:) Jaska

P.S. Vapun veli Jaakko Sakarinpoika Sääksjärvi sattuu olemaan anopin esi-isä.

OrvokkiT
Viestit: 60
Liittynyt: 24.10.2014 17:26

Re: Walborg ja Erkki Matinp Pulkkinen Veteli/Lappajärvi

Viesti Kirjoittaja OrvokkiT » 18.10.2016 17:24

Minulla on tuota Valpurin sukua jonkin verran taaksepäin kyllä selviteltynä, mutta en ole oikein uskaltanut liittää sitä omaan sukupuuhuni kun en ole ollut varma onko minulla oikea Valpuri. Olen kyllä nähnyt netissä monta sukupuuta, jossa tämä pari on liitetty yhteen, mutta mutta...olen nähnyt nettisukupuissa monen monta virhettäkin. Sitten kun joku oikaisee omassa tutkimuksessa ja kopioi netistä näitä tietoja niin virheet vaan leviävät. Sen takia haluaisin olla varma asiasta. Peruspessimisti ajattelee aina, että joku kirkonkirja on tuhoutunut ja se oikea Valpuri olikin juuri siinä tuhoutuneessa osassa. :wink:

Mutta jos minä nyt uskoisin tuon kohdan jos niin moni muukin on samoin uskonut. Voihan siihen kirjoittaa itselleen huomautuksen, että setvi tätä sitten lisää kun et enää mitään muuta löydä. :wink:

Kiitoksia taas Jaska ja terveisiä uusille sukulaisille! :)

Avatar
JaskaS
Viestit: 2427
Liittynyt: 03.11.2006 01:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: Walborg ja Erkki Matinp Pulkkinen Veteli/Lappajärvi

Viesti Kirjoittaja JaskaS » 18.10.2016 22:01

Kiitettävä asenne :D
Nykyisin on onneksi paljon helpompaa tehdä tarkisteluja ristiin rastiin, kun digitoituja kirkonkirjoja löytyy kotikoneella nähtäväksi, eikä tarvitse lähteä arkistoon/kirjastoon filmejä kelaamaan.
Yksi konsti varmistella sukuyhteyksiä on lasten kummien tarkastelu. Tässä tapauksessa ei äkkiseltään näkyisi Pulkkisilla kummeja Lappajärven/Vimpelin suunnasta, mutta Valpurin isosiskon Britan naitua ikäneitona 1724 Räyringin Hannilaan eli Långille, näkyy Michel Hannila / Michel Lång vaimoineen lasten kummina 1728 ja 1729.

:) Jaska

OrvokkiT
Viestit: 60
Liittynyt: 24.10.2014 17:26

Re: Walborg ja Erkki Matinp Pulkkinen Veteli/Lappajärvi

Viesti Kirjoittaja OrvokkiT » 18.10.2016 22:36

Oi kiitos! Tuo on kyllä jo aika varma todiste. :D

En ole tullut ajatelleeksikaan noita kummijuttuja, että niitäkin voisi käyttää varmistuksiin tällaisissa epävarmoissa tapauksissa. Näköjään vielä paljon oppimista...

Vastaa Viestiin