Family Tree DNA Kainulainen sukunimiprojekti

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
Kuriver
Viestit: 96
Liittynyt: 05.04.2015 21:17

Family Tree DNA Kainulainen sukunimiprojekti

Viesti Kirjoittaja Kuriver » 04.07.2016 13:45

Tiedoksi kaikille Kainulaisille ja miksei muillekin. Olen perustanut Family Tree DNA:n sivuille Kainulaisten sukunimiryhmän, jonka tarkoituksena on löytää ja jäsennellä eri Kainulaisten haarat sekä DNA:n avulla pyrkiä selvittämään näiden perheiden muuttoreitti Pohjois-Pohjanmaalta ja kauempaa ennen historiallista aikaa.

Kainulainenhan on eksonyyminen sukunimi, eli paikalliset ovat antaneet sen kuvaamaan tulijoiden "heimoa" tai lähtöpaikkaa yms. Hypoteesina on, että Kainulaiset ovat Pohjois-Pohjanmaalta saapuneita uudisasukkaita, mutta muitakin teorioita on esitetty. Tällä projektilla saadaan ehkä selvyyttä siihen. koska kirkonkirjojen tietojen alkaessa, Kainulaisia oli useimmilla paikkakunnilla jo monta perhekunnallista, DNA-tutkimuksella saadaan myös selville, millaista sukua eri Kainulaisten haarat ovat yhdellä paikkakunnalla ja eri paikkakuntien välillä.

Projekti on vielä kovin pieni, koska se vasta muutaman päivän vanha, eikä käsittääkseni montaa Y-DNA testattua Kainulaista ole mukana FTDNA:ssa, joten jos vain joku Kainulainen on harkinnut DNA:n käyttöä sukututkimuksessa, niin nyt on hyvä tilaisuus päästä "valmiiseen pöytään". Sen verran jo tiedämme, että Kainulaisten isälinjat edustavat ainakin kolmea Y-DNA haploryhmää: N1c, I1 ja R1b. Tulevaisuus kertoo, missä suhteessa, mutta kun tiedämme, että Pohjois-Savossa 80% miehistä on N1c-haploa, voisimme olettaa Kainulaisten keskuddessa I1:n ja R:n osuuden olevan suhteessa suurempi, kun otetaan huomioon oletettu tulosuunta eli Oulu-joen suun ympäristö.

Kainulaisia Suomessa on yli 3000, mutta he ovat keskittyneet aika pitkälti tietyille paikkakunnille, joten jo alle sadan jäsenen panoksella voimme varmasti kattaa useimmat kirkonkirjojen perusteella löytyvät sukuhaarat. Itse olen vetänyt isälinjani nykyiseen Maaninkaan Heikki Paavonpoika Kainulaiseen (*1659, +1727), isä mahdollisesti Paavo Paavonpoika Kainulainen ja olisi hienoa jos tama varmistuisi Heikin toisen jälkeläisen haaran testillä. Olisin kiitollinen, jos joku tietää muita tutkittuja Kainulais-haaroja, sillä tarkoituksenani on ryhmitellä tulokset ensin eri haarojen esi-isän mukaan ja sitä mukaa, kun tietyt haarat osoittautuvat sukulaisiksi, yhdistää nämä jonkin sopivan nimisen ryhmän alle (esimerkiksi Tavinsalmen haara, jos 1600-luvun lopulla Kuopion kirkonkirjoista löytyvät Kainulaisten perhekunnat osoittautuvat sukulaisiksi.

Koska olen aloittelija tässä, kuulisin mielelläni muiden kokemuksia sukunimi-projekteista sekä otan vastaan vinkkejä kokeneemmilta.