Ruotumies Matts Johanneksen poika Gjös

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
OlliJuhani
Viestit: 16
Liittynyt: 03.06.2016 21:08

Ruotumies Matts Johanneksen poika Gjös

Viesti Kirjoittaja OlliJuhani » 20.06.2016 17:33

Minulle on tullut seina eteen etsiessani esi-isiani. Matts Johanneksen poika Gjös(tai Gös,Göös) on ollut Laukaan kompaniassa Adelcreutzin rykmentissä ja syntynyt Laukaalla Vaasan läänissä katselmuskirjojen mukaan 1785, mutta kirkonkirjojen mukaan joko 1783 tai 1782. Syntymapaikkaan ei myöskään ole loytynyt. Han on mennyt naimisiin Hedvig Matin tyttaren kanssa 8.11.1804 ja kuollut Pupolassa (Jyvaskylan msrk) Raittilan torpassa 1851. Han on ilmeisesti asunut samalla seudulla koko ikansa, mutta en ole pystynyt varmistamaan hanen syntymaansa( paikka, aika, isa/aiti) . Mika neuvoksi?
Olen pystynyt jaljittamaan itseni haneen. Voisiko joku auttaa eteenpain?

maijaliisa
Viestit: 305
Liittynyt: 23.09.2006 20:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruotumies Matts Johanneksen poika Gjös

Viesti Kirjoittaja maijaliisa » 20.06.2016 18:40

Olen erään toisen kanssa hutkinut tätä Mattia. Viimeisin, jota on pohdittu, on Juho Samulinpoika Matilaisen ja Kaarina Tuomaantyttären poika Matti s.17.7. 1782 Tikkamannisessa.

Löytyy Jyväskylän lastenkirjasta 1788 Nyrölästä, merkinnällä abiit. Missä on - ei tietoa.

Toivottavasti olet SSHY.n jäsen niin saat auki. Ovat oikealla sivulla melko alhaalla neljä lasta: Johan, Matts, Carin ja Eric.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/j ... 41&pnum=37

Pääsisikö tästä eteenpäin?
Maisa Taipale
Helsinki

OlliJuhani
Viestit: 16
Liittynyt: 03.06.2016 21:08

Re: Ruotumies Matts Johanneksen poika Gjös

Viesti Kirjoittaja OlliJuhani » 21.06.2016 21:37

Kiitos ! Tutkitaan!

maijaliisa
Viestit: 305
Liittynyt: 23.09.2006 20:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruotumies Matts Johanneksen poika Gjös

Viesti Kirjoittaja maijaliisa » 22.06.2016 08:08

Toivottavasti kerrot, mitä löysit - oli tiedot sitten puoltavia tai poissulkevia. Itse en löytänyt Matti tuon lastenkirjan jälkeen mistään.
Maisa Taipale
Helsinki

OlliJuhani
Viestit: 16
Liittynyt: 03.06.2016 21:08

Re: Ruotumies Matts Johanneksen poika Gjös

Viesti Kirjoittaja OlliJuhani » 30.06.2016 22:37

Olen loytanyt seuraavat mahdollisuudet ko. herran vanhemmiksi ja syntymaajoiksi:
- mainitsemasi Johan Samuelsson Matilainen ja Carin Thoma's dr. , synt. 17.7.1782
- Johan Michelsson / Walborg Erich dr., synt. 21.7.1782 ( Cajola)
- Johan Simonsson/ Eva Anders dr. , synt 4.8.1782, ( Survo)

Tai vuonna 1785 syntyneet, kuten Adelkreutzin rykmentin Laukaan kompanian mukaan. KO.lahteen mukaan han asuu Vaasan laanin Laukaan pitajassa ei kuitenkaan ruotutalossa koska ko. komppania oli varvatty kompania.
- Johan Jöransson - Eva Philips dr., synt. 30.1.1785 (Kirri)
- JOhan Philipsson/ Walborg Erichs dr. synt. 20.6.1785 ( Soickala)
- Johan Henrichsson / Helena Erichs dr., synt. 9.7.1785 ( Soickala)

Ensin kai pitaisi vahvistaa mika on oikea syntymavuosi ? Voihan olla että han on "nuorentanut" itseaan varvaytyessaan ko. rykmenttiin paremman toimeentulon toivossa, mutta viimeinen merkinta kirkonkirjoissa Raittilan torpan kohdalla sanoon hanen syntyneen 1785 ja vahvistaa hanet kuolleeksi 66 vuotiaana vuonna 1851. Raittilan torpan isantana tuolloin oli hanen poikansa Vilhelm Gös. En ole etsinyt muualta kuin Jyvaskylan msrk:sta, koska uskon etta han on asunut ko. paikkakunnalla koko ikansa. En ole pystynyt myoskaan todistamaan onko hanen vanhemmillaan yhteyksia armeijaan, mika selittaisi hanen intonsa varvaytya ja myoskin sen etta oliko Gjös sukunimi jo hanen isallaan vai saiko han sen vasta Laukaan kompaniassa.
Jatkan tutkimista! Jos joku osaa neuvoa esim. mista loytaa Adelkreutzin rykmentin pestirullat, joista mahdollisesti loytyisi ko. herran asuintalo/kyla/paikka ? Tai muuta apuvalinetta , niin olisin iloinen.

Vastaa Viestiin