Matkustajaluetteloita

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
MagnusTaxell
Viestit: 45
Liittynyt: 20.08.2012 11:32

Matkustajaluetteloita

Viesti Kirjoittaja MagnusTaxell » 11.06.2016 10:16

Hei!
Mistä saisi tietoja eri matkustajaluetteloista? Lähinnä kotimaanmatkustaminen kaupungista kaupunkiin. Toki, muuttoluettelot ovat eri asia, mutta matkustajaluettelo? Eli, ketä oli junalla, laivalla, lentokoneella kun lähdettiin sinne sun tänne. Kotimaan juna-, laiva-, lentokonematkustajaluettelo. Koskahan matkustajia alettiin luetteloida?

lkahma
Viestit: 5
Liittynyt: 30.03.2009 10:42

Re: Matkustajaluetteloita

Viesti Kirjoittaja lkahma » 11.06.2016 11:15

En usko, että kotimaan liikenteessä pidettiin matkustajaluetteloita sen kummemmin kuin nykyäänkään. Junaan tai höyrylaivaan ostettiin lippu ja noustiin kyytiin ja sillä hyvä, ei siellä kukaan "matkustusasiakirjaa" kysellyt. Lentokoneista en tiedä; Finnairilta voisi kysellä historiallisia tietoja, mutta vaikeaksi taitaa mennä.

Oli aika, jolloin pitemmät matkat kaupungista kaupunkiin olivat niin harvinaisia, että paikalliset lehdet julkaisivat tietoja siitä, ketä matkustavaisia kaupunkiin oli tullut ja missä he asuivat. Jos etsit jotain tiettyä henkilöä, kannattaa kokeilla hakua historiallisesta sanomalehtikirjastosta. Itse olen löytänyt sieltä joitakin esi-isien matkoja esim. Turkuun. Mutta henkilön tunnistus saattaa olla vaikeaa, ellei nimi tai titteli ole riittävän harvinainen.

MagnusTaxell
Viestit: 45
Liittynyt: 20.08.2012 11:32

Re: Matkustajaluetteloita

Viesti Kirjoittaja MagnusTaxell » 11.06.2016 12:36

Kiitos vastauksesta!

Minun sukulaiseni Eva Carolina Helén muutti Tampereelta Turkuun vuonna 1835, mutta miten hän matkusti, en ole saanut selville. Oliko rautatie tuolloin Tampereen ja Turun välillä? Vai tapahtuiko matkustaminen meritse? Vai hevosella?

Magnus

villimies
Viestit: 15
Liittynyt: 15.06.2015 12:59

Re: Matkustajaluetteloita

Viesti Kirjoittaja villimies » 11.06.2016 18:19

Eipä ainakaan junalla kulkenut, kun Suomen ensimmäinen rataosuus Helsingin ja Hämeenlinnan välillä avattiin vasta (muistaakseni) vuonna 1862.
T: Sami


Vastaa Viestiin