ruotusotilas Anders Trumf os Jussila?

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
Luonski
Viestit: 89
Liittynyt: 03.03.2013 17:43

ruotusotilas Anders Trumf os Jussila?

Viesti Kirjoittaja Luonski » 25.03.2013 17:54

Olen yrittänyt kaivaa esiin juuria, mutta turhaan, löytyisikö apuja? Kyseessä on vuonna 1770 tai 1769 syntynyt ruotusotilas nr 79 Anders Andersson Trumf Kärsämäeltä. Erään ruotusotilaita tutkineen luetteloissa mainitaan Andersin sukunimeksi (tai kotitaloksi) Jussila mutta en ole saanut käsiini värväysluetteloa vuodelta 1791 Pohjanmaan rykmentistä (katselmusluettelossa mainitaan värvätyn Oulussa)... Enkä ole löytänyt kyseistä Jussilan taloa tai sukuakaan Oulun seudulta. Rippikirjassa mainitaan Andersin kaatuneen sodassa 1808 mutta en ole löytänyt häntä kaatuneiden luetteloista. Kuka oli tämä Anders Andersson?

Myös Andersin pojan Andersin jäljet katoavat 1810 hänen muutettuaan Kärsämäeltä Haapajärvelle (nyk. Haapavesi) jossa hänet mainitaan v. 1810 muttei sen jälkeen. Olen itse Andersin tyttären jälkipolvia mutta olisi mukava tietää mihin poika joutui, vaihtoiko sukunimeään vai säilyttikö sen kuten sisarensa...

Seija Karhunen
Viestit: 3
Liittynyt: 27.02.2013 14:16

Re: ruotusotilas Anders Trumf os Jussila?

Viesti Kirjoittaja Seija Karhunen » 22.04.2013 13:00

Hei!

Oletko tutustunut tähän sivustoon? Ainakin ruodun 79 kohdalla kakkossivulla on jotain tietoja Trumfista.

http://ilpoko.net/3

Luonski
Viestit: 89
Liittynyt: 03.03.2013 17:43

Re: ruotusotilas Anders Trumf os Jussila?

Viesti Kirjoittaja Luonski » 09.05.2013 12:58

Hei, Ilpon sivusto ruotusotilaista oli ennestään minulle tuttu ja ilokseni Ilpolta löytyi Anders Trumfille juuret! Nyt puuttuvat enää Andersin vaimolta juuret: Lisa Johansdr Skog s. 1771, heidät vihittiin 1793 Kärsämäellä mutta mistä Lisa sinne tuli ei ole tiedossani.

suskalainen
Viestit: 8
Liittynyt: 26.12.2011 16:07

Re: ruotusotilas Anders Trumf os Jussila?

Viesti Kirjoittaja suskalainen » 31.07.2013 01:13

Hei, Anders on yksi minun isoisistäni ja minulla (sekä sukututkija-ystävälläni) on tietoa hänen jälkipolvistaan Carl-pojan osalta, mielellään minäkin kuulisin muiden lasten elämänkulusta. Voin vastavuoroisesti antaa tietoa jälkipolvista Carlin osalta sekä tietysti esipolvista lukuunottamatta Lisaa. Hänen sukujuurista ei ole tietoa, vaikka eräässä artikkelissa on ollut mainintaa että olisi mahdollisesti Haapavedeltä ja sotilaan tytär. En ole kuitenkaan tietoja löytänyt katsomistani Haapaveden kirjoista.

Olemme yrittäneet löytää tietoa taistelusta tai tapahtumista Suomen sodassa liittyen Andersin kuolemaan, turhaan. Sen sijaan Andersin ja lapsuudenperheensä taustoista on kohtuullisen paljon tietoa.

Carl on siis minun isoisäni, hän jäi orvoksi n. 9-vuotiaana. En tiedä missä perheessä hän vietti varhaiset vuotensa, mutta oppi lukemaan ja nai isoäitini Anna Carolinan, Kuneliuksen (ja moneen muuhun) pappissukuun liittyvän Lovisa Zittingin ja Johan Juneliuksen (ent. Kunelius) tyttären. He viljelivät Luonuan kruununtilaa Kärsämäellä, ja perhe ottikin sukunimekseen Luonua. Carl sai Anna Carolinan kanssa kuusi lasta, ja vaimonsa kuoltua synnytyksen jälkeisiin komplikaatioihin avioitui Haapajärvisen Kreeta Haapasaaren kanssa, saaden tämän kanssa vielä 11 lasta. Yhteensä hänellä oli siis 17 lasta. Hän asui perheineen koko loppuelämänsä Luonuassa, ja kuoli vuonna 1865 66-vuotiaana.

yst. terv. Susuanna

suskalainen
Viestit: 8
Liittynyt: 26.12.2011 16:07

Re: ruotusotilas Anders Trumf os Jussila?

Viesti Kirjoittaja suskalainen » 31.07.2013 01:22

Niin, vielä sen verran palaan, että Anders Trumffilla oli Lisa Skogin kanssa lapset Anders (1793), Anna (1795), Carl (1799) ja Esaias (s.1804). Lisa tuli vielä kerran tämän jälkeen raskaaksi ja kuoli syynä "barnbörd" eli lapsivuode vuonna 1805. Anders avioitui Beata Påhlsdtr kanssa ja he saivat Fredriika-tyttären vuonna 1806.

- Susanna

Luonski
Viestit: 89
Liittynyt: 03.03.2013 17:43

Re: ruotusotilas Anders Trumf os Jussila?

Viesti Kirjoittaja Luonski » 31.07.2013 10:42

Hei Susanna, olipa mukava löytää sukulainen täältä! (Laitan yksityisviestillä sähköpostini niin voidaan vaihtaa tarkempia tietoja)

Minä olen tosiaan Andersin Anna-tyttären jälkipolvia. Anders Trumfin juuret olen saanut kaivettua Merijärveltä (Jussila) ja Vihannista (Lattunen). Andersin tytär Anna s. 1795 sai aviottoman tyttären Fredrikan s. 1821 joka sai myöskin aviottoman pojan Petter Johanin s. 1849 jne, näin nimi Trumf säilyi suvullamme 1930-luvulle asti... Olen kaivellut jonkin verran myös muita sisaruksia löytääkseni vihjeitä Lisan juurista ja näin löytänyt myös Carlin Luonuan talosta. Lisa Skog on minulle edelleen mysteeri, olen löytänyt Skogin perheen johon hänet on lisätty n. 1777 mutta todennäköisesti hän ei ole heidän tyttärensä. Voi olla että edellisessä rippikirjassa (Haapavesi 1770-1777) on merkittynä nainen joka on rva Skogin sisar, mutta varmuutta en ole tästä saanut enkä myöskään siitä olisiko Lisa hänen tyttärensä...

semer
Viestit: 1
Liittynyt: 31.07.2013 00:34

Re: ruotusotilas Anders Trumf os Jussila?

Viesti Kirjoittaja semer » 02.08.2013 09:52

Hei
Oli mukava löytää lisää Andersin jälkeläisiä. Olen itsekin samaa sukua. Olen mainitsemasi Annan veljen Carlin (Kalle Luonua) pojan Leanderin (s. 21.11.1855) tytön poika. (Laitan Luonskille sähköpostiosoitteeni yksityisviestinä)

Kävin eilen kirjastossa ja yritän saada Suomen sotaan 1808-1809 liittyvien sotilaiden kohtaloihin liittyvät mahdolliset mikrofilmit (FR 427-436) luettaviksi. Ne löytyvät Kansallisarkistosta. Ovatko ne tuttuja?

Minulla on Carlin (Kallen) jälkeläisten pieni sukuselvitys 1940-luvulta pdf:nä. Jos se kiinnostaa, niin voin sen lähettää. Olemme muutamien sukulaisten kanssa hiukan selvitelleet sukua ja paljon siitä onkin selvinnyt myös juuri koskien Andersin aikaisempia vaiheita, mutta Andersin varsinainen kohtalo on edelleen auki. Tänne Kemi-Tornio alueelle, jossa asun (n. 200 metrin päässä asunnostani on eräs muistomerkki), on haudattu muutama tuhat kyseisessä sodassa kuollutta. Olisihan se hienoa saada selville onko Anders kaatunut esim. silloin 1808-1809 lopputaisteluissa vaikkapa tälle alueelle. Paikkalahan kirjoittaa Andersista:

http://www.genealogia.fi/nimet/nimi51s.htm

Lisa Skogia olen joskus tutkaillut, mutta en ole löytänyt mitään oleellista, eikä myöskään Carlin toisesta vaimosta Kreeta Erikkilästä s. 1818 näytä löytyvän tietoja.

Vastaa Viestiin