Sukunimiongelma

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
punkka
Viestit: 11
Liittynyt: 16.02.2010 12:12

Sukunimiongelma

Viesti Kirjoittaja punkka » 21.02.2010 10:57

Mitä mahtaa tarkoittaa esim. jossain henkikirjassa tai rippikirjassa esiintyvä merkintä: Sammallahti l.Heikkilä tai Riiko l. Markus? Tällaisiin olen törmännyt tutkiessani isäni sukua. En ole tähän mennessä saanut vastausta mistään tähän kysymykseeni, joten kokeilen, löytyykö vastaus täältä eli mikä mahtaa olla ko. henkilön oikea sukunimi?

kopkopi
Viestit: 14
Liittynyt: 08.04.2009 16:09

Re: Sukunimiongelma

Viesti Kirjoittaja kopkopi » 21.02.2010 13:08

Tuollaista merkintää käytettiin läntisellä nimialueella, jossa ei välttämättä ollut sukunimiä. Olen tavannut sitä varsinkin Oulun ympäristössä. Sammallahti l. Heikkilä tarkoittaa talonnimiä. Tuon l. jälkeen on talo, jossa henkilö on aiemmin elänyt. Jossain vaiheessa 1800-luvulla tai 1921 niistä tuli sitten sukunimiä. Jos seuraat rippikirjoja vanhempaan suuntaan suuntaan löydät henkilön jossain vaiheessa tuolta l. kirjaimen jälkeen olevasta talosta.

Avatar
Taavetti
Viestit: 69
Liittynyt: 29.10.2006 22:31
Paikkakunta: Pihtipudas
Viesti:

Re: Sukunimiongelma

Viesti Kirjoittaja Taavetti » 21.02.2010 17:29

Toinen vaihtoehto esiintyy suvussani, ensimmäinen tiedossa oleva, ilmeisesti sukunimeksi ymmärrettävä on Suomela, liekö sitten talon tai torpan nimi. Kun hän kiinnittyi ruotusotilaaksi, hän otti sotilasnimeksi ilmeisen sotaisemman Hellman, hänen poikansa tunnetaan alkuosalta myös Hellman nimellä, mutta myöhemmässä vaiheessa sukunimet eriytyivät niin, ettei ilman tietoa heitä voi sukuun kuuluviksi tunnistaakaan.
Suomela, Helman, Kantola, Merijärveltä, Pyhäjoelta, Kalajoelta alkaen 1700 -luvulta kiinnostaa. Myöhemmin Rautiossa, Ylivieskassa...

punkka
Viestit: 11
Liittynyt: 16.02.2010 12:12

Re: Sukunimiongelma

Viesti Kirjoittaja punkka » 21.02.2010 18:39

Tarkentaisitko, kumpi näistä esiintyy suvussasi?
Isäni sukunimi oli Markus, mutta minua hämää v. 1865 Limingan henkikirjassa esiintyvä merkintä: Riiko l. Markus.
Ensin mainittu Sammallahti l. Heikkilä taas on Ol. Pyhäjärveltä. Isäni äiti oli syntyjään Heikkilä. Tässä lienee käynyt niin, että Sammallahden talossa syntynyt mies oli tullut vävyksi Heikkilän taloon ja saanut/ottanut sitä kautta sukunimeksi Heikkilän.

suloinen
Viestit: 26
Liittynyt: 25.02.2011 19:21

Re: Sukunimiongelma

Viesti Kirjoittaja suloinen » 05.03.2011 12:38

l. = eller, suomeksi tai.

Avatar
Taavetti
Viestit: 69
Liittynyt: 29.10.2006 22:31
Paikkakunta: Pihtipudas
Viesti:

Re: Sukunimiongelma

Viesti Kirjoittaja Taavetti » 17.06.2012 10:01

Tuo eller merkitsee sitä, että kyseinen henkilö on käyttänyt molempia nimiä, luultavasti eri aikaan mutta kuitenkin käyttänyt. Minun suvussani se esiintyy ensin Suomela eli Hellman, seuraavassa sukupolvessa Hellman eli Kantola, kun eller suomennetaan.

Hiukan pidemmälle olen saanut tietoa sukuni menneisyydestä, tosin vain yhden sukupolven verran. Per Henricssonin isä Henric Josephsson Suomela löytyi Pyhäjoen Merijärven Suomelasta. Kovin kauaksi ei tarvinnut Kalajoelta lähteä. Kun nyt ehtisi ja malttaisi kaivaa sukua sieltä Pyhäjoelta ja/tai Merijärveltä, niin saattaisi sitä löytyäkin.
Suomela, Helman, Kantola, Merijärveltä, Pyhäjoelta, Kalajoelta alkaen 1700 -luvulta kiinnostaa. Myöhemmin Rautiossa, Ylivieskassa...

Vastaa Viestiin