Kansalliskirjaston digiarkiston hakutulosten satunnaisuudesta

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
Kimpula

Kansalliskirjaston digiarkiston hakutulosten satunnaisuudesta

Viesti Kirjoittaja Kimpula » 12.06.2026 10:03

Olen ollut huomaavinani, että jos etsin Kansalliskirjaston hakupalvelusta

https://digi.kansalliskirjasto.fi/search

jotain samoilla hakusanoilla tai hakulauseilla useamman kerran, niin aiemmissa hauissa on tuloksia (lehtien numeroita), joita ei ole enää myöhemmissä. Ovatko muut huomanneet saman ilmiön?

Hapero

Re: Kansalliskirjaston digiarkiston hakutulosten satunnaisuudesta

Viesti Kirjoittaja Hapero » 12.06.2026 13:29

Sikäli olen, että on tapauksia, joissa joku on löytänyt tuolta jonkin asian tai ihmisen, jota olen itsekin juuri hetki aiemmin etsinyt, löytämättä. Jotain muutakin "epävakaata" käytöstä olen ollut huomaavinani, mutta henkinen laiskuus aina estänyt selvittämästä tai kartottamasta systemaattisesti asiaa sen enempää. Hakukoneilla muuten aikojen kuluessa ollut havaitsevinani saman tyyppistä käytöstä, että jos jotakin asiaa toisteisesti samoilla tai saman tyyppisillä hakusanoilla kaivelee, uusia asiaan liittyviä tietoja toisinaan löytyy ihmeellisesti (havaittavaa muutosta siis jopa siinä muutamien tuntien session aikana, mikä tuntuu jkv erikoiselta). Hakutulosten rankkautuminen on tietysti oma tieteenhaaransa/mysteeriuskontonsa, tietysti siihen vaikuttaa muiden asiain ohessa juurikin miten usein asiaa on haettu aiemmin jne. Laadullista muutosta on tapahtunut aikojen kuluessa, nk. kaupallisempaan suuntaan tietysti. Usein se nykyään on aika irvokastakin, kun laittaa vaikka jonkin klassisen taideteoksen nimen hakuun ja hakutulokset ulvovat jotain absoluuttisen yhdentekevää pintajulkisuuden asiaa kymmeninä ensimmäisinä hitteinä, jos nyt lopultakaan suostuvat tuntemaan sitä etsittyä asiaa varsinaisesti. Puistattava tulevaisuudenvisio päilyy silmissä helposti.
Erilaisten nettihuuokauppojen yms. foorumienkin hakutoiminnoissa on tapahtunut silkkaa merkittävää huononnusta, ihan nyt Huutonetistä alkaen olen huomannut, kun asioita on siellä hijattain ryhdytty "parantamaan".

Kimpula

Viesti Kirjoittaja Kimpula » 12.06.2026 15:59

Uusien lehtien löytyminen Kansalliskirjaston hauilla ei ole niin yllättävää kuin vanhojen tulosen katoaminen, sillä lehtiä digitoidaan lisää koko ajan.

Mitä taas netin kaupallistumiseen tulee, jos etsii esim. kirjan nimellä tai jonkun tuotteen mallimerkinnällä, ekana tulee linkkejä verkkokauppoihin, joista sen voi ostaa...

Hapero

Viesti Kirjoittaja Hapero » 12.06.2026 16:20

Kimpula kirjoitti:
12.06.2026 15:59
Uusien lehtien löytyminen Kansalliskirjaston hauilla ei ole niin yllättävää kuin vanhojen tulosen katoaminen, sillä lehtiä digitoidaan lisää koko ajan.
Sikäli noissa tapauksissa oli, että tapahtui muutaman tunnin erotuksella ja luultavasti illalla.

Kimpula

Viesti Kirjoittaja Kimpula » 12.06.2026 20:58

Hapero kirjoitti:
12.06.2026 16:20
Kimpula kirjoitti:
12.06.2026 15:59
Sikäli noissa tapauksissa oli, että tapahtui muutaman tunnin erotuksella ja luultavasti illalla.
Se on sitten oudompi juttu.

Netin huononemiseen liittyen:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Verkkoalu ... nontuminen

Vastaa Viestiin