Läänintilit vapaasti nettiin!

Suomen Sukuhistoriallisen Yhdistyksen toimintaan ja nettisivuihin liittyvät keskustelut.
eijali
Viestit: 94
Liittynyt: 08.08.2006 22:23
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja eijali » 21.04.2007 12:43

Olen aivan eri mieltä tässä asiassa. Projektin alkuperäinen tarkoitus oli saada nettiin kirkonkirjat. Ja tähän tarvitaan rahaa ja maksavia jäseniä. Jos ei ole mitään tarjottavaa jäsenistölle, niin ei tule jäsenmaksuja, eikä toiminta voi jatkua ilman rahaa. Ihmiset eivät halua maksaa pelkästään asian kannattamisesta, vaan heille pitää olla tarjolla muutakin. Ja tuomiokirjat, läänintilit ym vastaava materiaali on juuri sellaista. Ruotsissa lähes kaikesta joutuu maksamaan, mutta Suomessahan lähes kaiken saa ilmaiseksi. Eikä tämä jäsen- ja liittymismaksu ole edes kovin suuri.
En myöskääm usko, että kaiken tällaisen materiaalin laittaminen yleiselle puolelle mitenkään innostaisi ihmisiä enempää kuin nytkään. Länsipohjan henkikirjathan eivät ole suomalaisia?
Olen sitä mieltä, että noudatetaan tähänastista linjaa ja läänintilit, tuomiokirjat ym edelleen pidetään ja laitetaan vain jäsensivuille. Skannaajille voidaan sanoa, että tämä on meidän linjamme ja tässä ovat perustelut asialle.
Sukututkimus on joka tapauksessa tämän projektin ansiosta kokemassa suuren helpotuksen. Pidetään se edelleen mahdollisena ja jatketaan tällä linjalla.
Terveisin
Eija Liitiäinen

sarkar
Viestit: 15
Liittynyt: 27.11.2006 12:45
Paikkakunta: Karjalohja

Viesti Kirjoittaja sarkar » 21.04.2007 12:50

Olen Eijalin kanssa ihan samaa mieltä.
Olen monelle kertonut tästä sivustosta ja kaikki ovat ollet hyvin kiinnostuneita, mutta siten kun mainitsen jäsenmaksun niin
sitten ei ollakkaan niin kiinnostuneita.
Ja miksi pitäisi muka antaa ihmisten ilmaiseksi päästä näinkin laajaan
tietokantaan?
Olen itse etsinyt esim. Yhdysvalloista tietoja ja sielläkin lähes kaikki maksaa.
t: Sari

eijali
Viestit: 94
Liittynyt: 08.08.2006 22:23
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja eijali » 21.04.2007 13:09

Lisään vielä äskeiseen vastaukseeni sen verran, että itse olen digitoinut erittäin suuren osan noista yllämainituista kirjoista. Ja osittain olen tehnytkin sitä vain sen takia, että saadaan jäsensivuille kiinnostavaa materiaalia, enkä saadakseni itselleni lisää tutkittavaa. Tarkoitukseni on nimenomaan ollut tukea tätä kirkonkirjaprojektia tuomalla jäsensivuille sellaista materiaalia, joka kiinnostaa ja antaa pontta liittyä jäseneksi.
Eija L.

jounike
Viestit: 1
Liittynyt: 23.04.2007 19:59
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja jounike » 23.04.2007 21:15

eijali kirjoitti: Länsipohjan henkikirjathan eivät ole suomalaisia?
Niinpä. Tuolla ekassa kuvassahan lukee selvästi Riksarkivet, Stockholm. Onkos joku kysynyt heiltä luvan? He kun ovat omistava arkisto noiden henkikirjojen suhteen?

mkukkola
Viestit: 36
Liittynyt: 21.08.2006 12:42
Paikkakunta: Siuntio

Maksullista tai ei

Viesti Kirjoittaja mkukkola » 24.04.2007 07:56

Olipa jäsenyys ilmaista tai ei, kustannuksia syntyy aina niille, jotka sukututkimusta edistää tai materiaalia tuottaa.
SSHY:n alkuperäinen tarkoitushan on nimenomaan tarjota alueellisti riippumatta kaikille samat mahdollisuudet saada materiaali internetin välityksellä. Internettiin pääsykin maksaa aina operaattorin palveluhinnan mukaisesti kuukaudessa.
Kuka sitten kuvittelisi, että arkistomatka KA:han tai alueellisiin arkistoihin olisi ilmaista näillä polttoainehinnoilla, tuskin aikakaan on ilmaista.

Hinnaltaan kohtuullinen jäsenmaksu 12 euroa/vuosi ja liittymismaksu (huom! vain kerran maksettava) on täysin minimaallinen kustannus.
(vrt. paperinen kopio kirkonarkistosta a´20 euroa/kpl, ammattiaharjoittava tutkija 20 euroa/tunti, matka arkistoon n. 60 km suunta edestakaisin 22 euroa)????[/b]
Markku Kukkola
sukututkija/perustajajäsen

sklehton
Viestit: 98
Liittynyt: 16.08.2006 15:50

Kysytty on

Viesti Kirjoittaja sklehton » 27.06.2007 22:36

jounike kirjoitti:
eijali kirjoitti: Länsipohjan henkikirjathan eivät ole suomalaisia?
Niinpä. Tuolla ekassa kuvassahan lukee selvästi Riksarkivet, Stockholm. Onkos joku kysynyt heiltä luvan? He kun ovat omistava arkisto noiden henkikirjojen suhteen?
Tottakai on lupaa kysytty. Vastaus vain oli, että he eivät voi myöntää lupaa, kun eivät ole materiaalia kuvanneet. Mitä kuvaamiseen tulee, ei kuvausaikana liene valokuvalla vielä ollut tekijänoikeudellista suojaa ja taitaa nykyinen valokuvan lähioikeusaikakin olla jo umpeutunut.

Kuvat siis ovat netissä, kunnes joku tulee sanomaan ettei se käy ja osoittaa omistavansa sellaiset oikeudet, että kielto on aiheellinen.

- Sami

Vastaa Viestiin