Saisiko selvää?

Täällä voi kysyä apua epäselvien tekstien tulkitsemiseen.
hs2009
Viestit: 14
Liittynyt: 06.06.2009 14:30

Saisiko selvää?

Viesti Kirjoittaja hs2009 » 31.10.2011 18:17

Saisiko joku tulkittua mitä Serafia Heddantytär Rakett oli tehnyt ja kuka toinen henkilö
on mukana tapahtumassa http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/j ... 6&pnum=456
sekä miten lähden hakemaan tätä muista lähdeaineista. Linkkissä tarkoitamme 11 pykälää.

EevaH
Viestit: 724
Liittynyt: 23.05.2007 23:35
Paikkakunta: Mikkeli/Helsinki

Re: Saisiko selvää?

Viesti Kirjoittaja EevaH » 31.10.2011 19:24

Tosi huonosti saa selvää, kynänterä tekee niin paksua viivaa, että noin pieni teksti menee ihan mömmöksi. Sen verran kuitenkin, että Serafia on tuomittu kuolemaan, mutta armahdettu ja joutuu sensijaan suorittamaan 28 päivää vesi-leipä-vankeutta ja viettämään neljä vuotta Lappeenrannan kehruuhuoneessa. Kysymykseesi siihen, mistä tietoa kannattaisi hakea, olisi helpompi vastata, jos tietäisi, mitkä arkistot ovat ulottuvillasi, netistä ei varmaan löydy juuri mitään. KA:ssa ainoa lienee Senaatin oikeusosaston arkisto, sieltä kautta kiersivät ainakin armonanomukset. Lappeenrannan kehruuhuoneen arkisto on Mikkelisssä ja Vaasan hovioikeuden arkisto Vaasassa. Paras selostus tapahtuneesta on hovioikeuden pöytäkirjoissa, joista on myös helppo hakea, kunhan tietää edes käsittelyvuoden. Serafian jatkovaiheet löytyvät kehruuhuoneen arkistosta. KAssa olevasta prokuraattorinviraston arkistossa on myös kruununvankien (joihin kehruuhuone laskettiin) vankiluettelot kuukausittain, eli näistäkin näkyy saapuminen ja poistuminen (tai kuolema).

hs2009
Viestit: 14
Liittynyt: 06.06.2009 14:30

Re: Saisiko selvää?

Viesti Kirjoittaja hs2009 » 31.10.2011 20:23

Kiitos paljon! Olen Hämeenlinnalainen ja maakunta-arkistossa olen käynyt. Saakohan papereita luettavaksi Hämeenlinnaan?

EevaH
Viestit: 724
Liittynyt: 23.05.2007 23:35
Paikkakunta: Mikkeli/Helsinki

Re: Saisiko selvää?

Viesti Kirjoittaja EevaH » 31.10.2011 21:18

hs2009 kirjoitti:Kiitos paljon! Olen Hämeenlinnalainen ja maakunta-arkistossa olen käynyt. Saakohan papereita luettavaksi Hämeenlinnaan?
Kun nää tiedot ovat tosiaan papereilla, tai oikeastaan sidottu isoiksi kirjoiksi, on kaukolainaus hankalaa. Saattaa periaatteessa onnistua, jos kirjat ovat kuljetettavassa kunnossa, mutta on varmaan tosi tyyristä. Seuraa kuitenkin KAn digitaaliarkiston etenemistä, jospa jotain putkahtaisi sinne. Ja käy juttelemassa Hämeenlinnan arkistolla, mitä he ehdottaisivat.

Olen itse ollut tosi närkästynyt Arkistolaitoksen päätöksestä aloittaa kuvaus filmeistä, jotka jo ennestään ovat useimmissa arkistoissa, joita voi tilata vaikka kirjastoihin ja jotka muutenkin on jo pilattu ikivanhalla kuvaustekniikalla, kun taas esim. hovioikeuksien arkistot saavat olla rauhassa ripon rapon pitkin Suomea, kukin tasan yhdessä paikassa. Tään päätöksen logiikka ei mulle aukea ja jos voisin asiasta päättää, ei verovarojani siihen tuhlattaisi.

Parasta olisi, jos tuntisit jonkun, joka asuu Vaasassa tai käy siellä arkistolla ja joka olisi halukas ottamaan digikuvat jutusta. Jollet, niin kannattaa kysyä, mahtaisiko arkisto etsiä jutun ja lähettää sulle kopiot. Linkissäsihän oli muistaakseni käsittelyaika kerrottu.

Vastaa Viestiin