Latinan alkeisoppikurssi, kiitos!

Täällä voi kysyä apua epäselvien tekstien tulkitsemiseen.
Päivi Kykyri
Viestit: 64
Liittynyt: 22.03.2011 18:05

Latinan alkeisoppikurssi, kiitos!

Viesti Kirjoittaja Päivi Kykyri » 18.09.2011 19:30

Tästä kirjasta aloin opetella latinaksi noita ennen nimeä mainittuja sukulaisuussuhteita, kun nämä etuliitteet ei minun järjessäni enää mitenkään taivu ruotsinkielisiksi lyhenteiksi.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/ ... ii/106.htm

Kysymykset:

Filius=poika, filia=tyttö ja molemmat lyhennetään fil ? Esimerkkitapauksessa sekä Margeta että Olaus.

Mitä merkitsee sitten Christinan ja Ignatian etuliitteet?

Ja vielä minulle olennaisin kysymys:

Jacobin kohdalla lukee mielestäni frat (=frater?), hän siis lienee Palin veljenpoika ja tässä mainittujen muiden lasten serkku, vai mitä?

TerhiA
Viestit: 191
Liittynyt: 30.03.2007 12:23
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Latinan alkeisoppikurssi, kiitos!

Viesti Kirjoittaja TerhiA » 18.09.2011 22:40

Frater = veli
Sekä Filius että Filia voidaan lyhentää Fil. Henkilön nimestähän sitten näkee sukupuolen.
Siinä ensimmäisen tyttären jälkeisten kahden tyttären kohdalla edessä on joko dr tai do.
/_TerhiA_\

Kaisa Nurhonen
Viestit: 728
Liittynyt: 07.03.2010 15:56

Re: Latinan alkeisoppikurssi, kiitos!

Viesti Kirjoittaja Kaisa Nurhonen » 19.09.2011 19:38

Jatkan -us pääte tarkoittaa miespuolista ja -a pääte naispuolista ja i monikkoa esim. sukunimi Kekonius, Kekonia, Kekoni tai nati et baptizati (syntyneet ja kastetut), copulati (vihityt ? kuulutetut), denati et sepulati (haudatut ? kuolleet). Nämä kaikki johonkin aikaan hyvin yleisiä pappien merkinnöissä. Jossakin olen tavannut isäntä b:de tilalla latinalaisen sanan ja emännän kohdalla samakantaisen, en vain muista, mitä ne ovat latinaksi, mutta ne on helppo päätellä rippikirjasta.

Vastaa Viestiin