Mats Mattsson ja Maria Michelsdotter

Täällä voi kysyä apua epäselvien tekstien tulkitsemiseen.
Viola N
Viestit: 74
Liittynyt: 09.05.2008 21:35
Paikkakunta: Helsinki

Mats Mattsson ja Maria Michelsdotter

Viesti Kirjoittaja Viola N » 23.02.2011 18:23

Jälleen kerran olen pyytelemässä apua tämän pariskunnan vaiheisiin. Nyt olen päässyt jo Porvoon Näsen puolelle ja uskoin löytäväni oikean pariskunnan, vaikkei tässä olekaan heille syntymäaikaa.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7958264

Missä he ovat tässä ihan tarkasti. Mielestäni alkaa isolla M -kirjaimella ja päättyy Byhyn?
Toinen kysymys koskee Mats Matssonin kohtaa tuossa lähes mustan pitimen alle jäänyt sana: ??? torp.

Eivät näytä rippimerkintöjen mukaan viihtyvän täälläkään pitkään, joten etsinnät jatkuvat!

Orvokki W.

Viola N
Viestit: 74
Liittynyt: 09.05.2008 21:35
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mats Mattsson ja Maria Michelsdotter

Viesti Kirjoittaja Viola N » 23.02.2011 19:53

Tavasin tuota kohtaa taas uudemman kerran. Mahtaisiko lukea muonatorppa ja Matsin kohdalla muonatorppari?

Orvokki

Maija
Viestit: 843
Liittynyt: 17.11.2007 02:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mats Mattsson ja Maria Michelsdotter

Viesti Kirjoittaja Maija » 25.02.2011 12:05

Ei nyt aukene tuo paikannimi. Hiskissä esim. Må-alkuisia Porvoossa on Mårtens Norikessa, Månsas Svartsössä ja Måsakrog (Mosakrog) Kiialassa. Viimeksi mainittuun kiinnityy huomio, koska alemman nimirimpsun ylinnä on krouvari Hans Johansson vaimoineen ja Kiiala on kartalla Näsen vieressä. Ei vain hyvin mene muottiin nuo koukerot. Porvoon historiasta voisi katsella paikkakunnan krouveja, mutta ei ole kirjaa hyllyssäni. Kysymys jää siis vastaamatta.

Matts Mattssonin tittelikin on oikeastaan arvaus, mutta yksi mahdollisuus olisi månaddreng eli semmoinen krouvin palveluskuntaan kuuluva, joka ei ole tehnyt vuosisopimusta. Sehän sopisi kuvaan, jos mies on liikkuvaa sorttia? Nimiluettelossa on käsittääkseni melkoinen määrä krouvarin renkejä vaimoineen ja ylempänä on m:tj? (Stephan Erss.) ja alempana m:--? (Petter Enqvist), jotka voisivat olla samanlaisia kuukausipalkkalaisia. (???)

Viola N
Viestit: 74
Liittynyt: 09.05.2008 21:35
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mats Mattsson ja Maria Michelsdotter

Viesti Kirjoittaja Viola N » 25.02.2011 22:38

Kiitos Maija vastauksestasi. Pariskunta asettui myöhemmin Näsebackaan, joten saattaisi olla, että jossain lähimain olisivat tässäkin.
Olen kuitenkin hyvin tyytyväinen, kun olen jo löytänyt tämän pariskunnan, jota etsiskelin parisen vuotta. Nyt tietenkin haluan löytää heistä ja heidän vaiheistaan mahdollisimman paljon tarkkoja tietoja. Vahinko, että digitaaliarkistosta puuttuu vielä 1783-1791 rippikirjat.
Vielä tuon edellisen lisäksi etsinnän kohteena on Marian vanhimman tyttären Caisan syntymätieto sekä Mats Matssonin, Backman, kuolin- ja hautaustiedot. Ehkä nekin jostain taas löytyvät!

Terveisin

Orvokki

Vastaa Viestiin