Padasjoen, Asikkalan ja Lammin kirjojen skannaaja kysyy

Digitoimisesta keskusteluun tarkoitettu foorumi.
think
Viestit: 15
Liittynyt: 23.08.2008 20:17

Padasjoen, Asikkalan ja Lammin kirjojen skannaaja kysyy

Viesti Kirjoittaja think » 28.09.2008 11:21

Selvitys ensin eero.taipaleelle, joka kyseli Padasjoen kirjoista "raadin" mielipidettä sukututkimuskeskustelupalstalla. Minulle jäi pari kysymystä avoimeksi. Mitä tarkoitat raadilla? Jos kuulun siihen ko kylien kohdalla, kerron että lähetin Digiarkistoon Padasjoen rippikirjojen puuttuvia sivuja vuosilta 1866-82. Ensimmäinen 1866-76 sivut 10-21 ja 100-218. Vuosista 1876-82 puuttuivat sivut 1-9, 23-99 ja 221-442. Juuri nuo kuvaamatta jätetyt sivut sisälsivät minulle tärkeitä tietoja, siksi korjasin niitä. Näissä tuoreemmissa kirjoissa on myös paljon tyhjiä sivuja, joita ei ole kuvattu mikroille. Yleensä seuraavan sivun oikeassa alareunassa on merkintä edellisistä tyhjistä sivuista. Osa näistä Padasjoen viimeisistä rippikirjoista näkyy kuvatietokannan kautta vain jäsenille.
Kerrot olevasi kiinnostunut muuttokirjoista. Tee ihmeessä niitä, jos niitä löydät.. Minun löytämäni ovat jo netissä vuodesta 1834 vuoteen 1860 saakka. Minua kiinnostavat myös tuoreemmat syntyneiden ja kuolleiden luettelot.
Olen kuvannut myös Lammin ja Asikkalan rippikirjoja Lahden kirjastossa (nämä olen aina ilmoittanut tulossa oleviksi). Niissä on ollut kuvausongelmia, joka johtuu kirjojen huonosta laadusta ja tekstien erilaisista vahvuuksista.
Paikkakunnille on kaksi erinomaista nimeäjää. Minulle skannaajana suuri osa työtyytyväisyydestä tulee hyvästä yhteistyöstä heidän, kirjaston henkilökunnan ja digiarkiston työntekijöiden kanssa. Ei tätä täysin yksin jaksa kauaa tehdä. terv. skannaaja Lahdesta

think
Viestit: 15
Liittynyt: 23.08.2008 20:17

Re: Padasjoen, Asikkalan ja Lammin kirjojen skannaaja kysyy

Viesti Kirjoittaja think » 28.09.2008 12:03

Eerolle vielä: kuulin juuri että muuttokirjoista puuttuvat 1844-55 joten siinä sinulle työmaata. On se hyvä kun "raatiimme" kuuluu monta, niin yksi huomaa jotain, josta kaikki hyötyvät. Yhteistyössä on voimaa.

eijali
Viestit: 94
Liittynyt: 08.08.2006 22:23
Paikkakunta: Tammela

Re: Padasjoen, Asikkalan ja Lammin kirjojen skannaaja kysyy

Viesti Kirjoittaja eijali » 28.09.2008 21:47

Mikä ihmeen raati? Ei täällä ole mitään raateja ainakaan Digiarkistossa. Eikä tule.
Terveisin Eija L. :?

think
Viestit: 15
Liittynyt: 23.08.2008 20:17

Re: Padasjoen, Asikkalan ja Lammin kirjojen skannaaja kysyy

Viesti Kirjoittaja think » 29.09.2008 09:38

Käytän raati sanaa lainausmerkeissä, koska eero kyselee sukututkimuspuolella raadin mielipidettä Padasjoen kirjoista. Siis tämä keskustelu on aloitettu sieltä ja pyysin häntä, että siirrymme jatkamaan keskustelua digitointipuolelle.
Mielestäni "raati" tässä tapauksessa tarkoittaa samaa aluetta skannaavia. Haluan keskustelua siitä, ettei tule tehtyä samoja muiden kanssa. Ja arvelin olisimmeko sukuakin... eihän sitä koskaan tiedä?

eero.taipale
Viestit: 27
Liittynyt: 06.08.2008 17:00

Re: Padasjoen, Asikkalan ja Lammin kirjojen skannaaja kysyy

Viesti Kirjoittaja eero.taipale » 30.09.2008 20:39

Raati := ihmiset joilla on mielipide asiasta. Päätin jo ilman "raatia", että käyn ottamassa uusiksi kaikki sivut jotka itse katson moitittavaksi, mutta en sitten tiedä miltä ne lopulta näyttävät. thinkille kiitos minullekin tärkeiden sivujen skannaamisesta. Padasjoelta puuttuu vielä jonkun verran kirjoja, lupaan varata sen minkä aion skannata ettei tule törmäyksiä.

Muuten ihmettelen sitä, miksi "tulossa" on niin paljon kirjoja. Skannauksen jälkeinen jälkiprosessointi on työlästä? Itse kaipailen nyt Jämsää ja savolaiskiilaan kuuluvaa Alajärveä.

Marjaana
Viestit: 126
Liittynyt: 03.12.2006 21:58
Paikkakunta: Oulu

Re: Padasjoen, Asikkalan ja Lammin kirjojen skannaaja kysyy

Viesti Kirjoittaja Marjaana » 01.10.2008 09:52

Eero kirjoitti:
"Muuten ihmettelen sitä, miksi "tulossa" on niin paljon kirjoja. Skannauksen jälkeinen jälkiprosessointi on työlästä? Itse kaipailen nyt Jämsää ja savolaiskiilaan kuuluvaa Alajärveä."

"Tulossa"-listalla on tosiaan paljon kirjoja. Kaikki ne ovat jonkun varaamia, mutta vapaaehtoistyötä kun tämä on, aikatauluissa on eroja. Joku varaa kirjat siinä vaiheessa, kun ne itseasiassa ovat jo melkein valmiina nettiin laitettavaksi ja toinen siinä vaiheessa, kun suunnittelee aloittavansa jonkin tai joidenkin kirjojen skannauksen.
Joidenkin kirjojen osalta aika varauksesta nettiin tuloon kestää siksikikin, että skannaaja haluaa tehdä mahdollisimman hyvän hakemiston jo valmiiksi. Joskus aikaa menee enemmän, kun ihmisille tulee yllättäviä, ennalta arvaamattomia tilanteita eteen. Kaikki talkootyö on kuitenkin arvokasta ja ilman vapaaehtoisia ei olisi ainuttakaan kuvaa katseltavana.
Jämsää on tulossa myöhemmin runsaasti Digiarkistoon. Tällä hetkellä jämsäläisillä lienee tärkein ja kiirellisin tehtävä juuri skannaaminen, koska kiertävä skanneri on paikkakunnalla rajoitetun ajan. Toivottavasti joku innostuu Alajärveäkin skannaamaan.

Marjaana

think
Viestit: 15
Liittynyt: 23.08.2008 20:17

Re: Padasjoen, Asikkalan ja Lammin kirjojen skannaaja kysyy

Viesti Kirjoittaja think » 01.10.2008 10:30

Hienoa eero! Menen tänään skannamaan vielä puuttuvat sivut Padasjoen v. 1890-1899 Rippikirjoista, sitten ne kaikki ovat kunnossa, jos sinä paikkaat muuttokirjat. Näin saamme tilkkutäkkimme valmiiksi.
Kun laittaa tulossa-varauksen, ne tulevat myöhään listalle nettiin. Korjauksia ei usein edes ehditä varata, kun ne on jo tehty. Meillä on Lahdessa pieni porukka, joka skannaa Hämeen alueen seurakuntia. Sovimme etukäteen kuka tekee mitäkin. Aloitin Lammilta ja jatkoin Asikkalaa.
Jälkityö hankalaa, jos kuvat ovat tasoltaan huonoja. Minä käännän kuvat vaakatasoon ja numeroin kaikki kuvat, lisäksi teen alustavan nimeämislistan ja tarkistan puuttuvia sivuja. En tunne näiden pitäjien kylien nimiä ja kovasti aina naurattaa ja rasittaa arvella ja laskea. Onneksi minulla on kaksi "maailman parasta nimeäjää" apuna. Toinen asuu usean sadan kilometrin päässä, mutta yhteistyömme pelaa hyvin. Lähetän ensin kuvat digiarkistoon ja hänelle samalla tekemäni exel-taulukon ko sivuista. Kun kuvat tulevat nettiin hän katsoo ne sen kautta ja nimeää saamaansa taulukkoon kylät ja talot. Saatuaan työnsä valmiiksi, lähettää sähköpostilla digiarkistoon.
Koska olen itse Padasjoelta ja sieltä puuttui sivuja väleistä, kipasin (lähellä olevaan) kirjastoon ja skannasin puuttuvat. Olen osan jo lähettänyt eteenpäin. Padasjoki on aktiivista sukututkimusaluetta ja se näkyy myös netissä. Jos eero haluat, voit ottaa yhteyttä privatistikin, terv. T.

Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Re: Padasjoen, Asikkalan ja Lammin kirjojen skannaaja kysyy

Viesti Kirjoittaja jani » 01.10.2008 17:19

Jämsäläiset ovat skannanneet kaikki kuvat ostamalleen ulkoiselle kovalevylle ja projekin päätyttyä aikovat siirtää kuvat sitten kerralla Digiarkiston porukoille. Eli odotettavissa on aikamoinen pläjäys kuvia...
----- Jani Koski -----

Vastaa Viestiin